• English version

Apariția noului număr al revistei "Film" reflectă paradoxul contextului global al momentului: pe de o parte, există mari eforturi de readucere a vieții cinematografice la "normalitatea dinaintea pandemiei", iar pe de altă parte neliniștile provocate de războiul atât de apropiat nu pot fi ignorate. Noua ediție dedică multe pagini festivalurilor (printre care Cannes, Vilnius, Linz, Cracovia, Festivalul filmului european) și încercărilor de diagnosticare a evoluției filmului.Editorialul Danei Duma explică astfel specificul numărului: " Încercăm să surprindem și să interpretăm tendințele cele mai marcante în cinemaul de azi, lucru vizibil în numeroasele festivaluri internaționale și naționale relansate în ultimele luni. Paginile dedicate acestora sunt numeroase. Ca o tendință nouă, afirmarea din ce în ce mai vizibilă a filmului independent românesc este explicată în acest număr și prin convorbirea cu Gabi Suciu, cea mai eficientă producătoare și distribuitoare din ultimii ani, stând în spatele unor succese internaționale precum Crai nou de Alina Grigore."

Editorialul mai semnalează și consistentul dosar dedicat filmului de război, care nu putea lipsi în contextul menționat, pentru că "ar putea interesa azi mai mult ca altădată".

Numărul mai cuprinde și alte articole demne de tot interesul, la rubricile Reflecții critice, Redescoperiri, Micul ecran, Eveniment, Cinemateca vorbită, Interferențe (primul text dedicat jocurilor pe calculator pe care-l publicăm). Nu lipsesc nici cronicile celor mai recente premiere românești, printre care R.M.N. de Cristian Mungiu.

În acest număr semnează: Dana Duma, Laurențiu Damian, Magda Mihăilescu, Marilena Ilieșiu, Mihai Fulger, Angelo Mitchievici, Dinu-Ioan Nicula, Ioan-Pavel Azap, Călin Boto, Anca Ioniță, Călin Stănculescu, Mihaela Grancea, Titus Vîjeu, Marian Sorin Rădulescu, Călin Cazan, Luminița Comșa.

Deși contextul e marcat de îngrijorările generate de invazia din vecinătate, noul număr al revistei încearcă să nu-și dezamăgească fidelii cititori care, știm, ne urmăresc în multe orașe ale țării. Editorialul Danei Duma precizează: "Deși climatul general e mai degrabă întunecat, ne propunem să mergem înainte cu revista și să dăm cititorilor ce așteaptă de la noi: cronici ale filmelor recent lansate, reportaje de la festivaluri relevante, interviuri cu regizori care ne-au reactivat speranțele în cinemaul românesc (Alina Grigore și Vali Hotea), recenzii ale unor cărți de cinema recente. Nu lipsește dosarul numărului, Partea bună a pandemiei (dedicat, de această dată, noilor practici de consum a filmelor), nici reflecția asupra unor aspecte mai puțin analizate ale unor filmografii prestigioase (Elisabeta Bostan, Radu Jude) etc."

Rubrica Prim-plan îi portretizează, în interviuri relevante și surprinzătoare, pe autorii celor mai marcante premiere românești recente, Alina Grigore, prima câștigătoare a trofeului "Scoica de aur" la San Sebastian cu lungmetrajul Crai nou și Vali Hotea, care îmbogățește cu subtilitate comedia noastră cinematografică cu filmul Lebensdorf.

Nu lipsesc, din numărul nou rubricile "Jurnal","Cronica filmului", "Reflecții critice", "Cinemateca vorbită", "Redescoperiri" și "Sala de cinema". Paginile dedicate festivalurilor internaționale comentează recentele ediții ale competițiilor de la Berlin, Rotterdam, recenta ediție a Festivalului studențesc Cinemaiubit și, last but not least, excelentul mini-festival bucureștean Noua cinematografie italiană.

Sperăm ca lectura noului număr al revistei "Film" să vă inducă o plăcută stare de normalitate.

În acest număr semnează: Dana Duma, Laurențiu Damian, Marilena Ilieșiu, Mihai Fulger, Angelo Mitchievici, Anca Ioniță, Mihaela Grancea, Andreea Pătru, Constantin Pârvulescu, Titus Vîjeu, Dinu-Ioan Nicula, Marian Sorin Rădulescu, Luminița Comșa, Călin Boto.

Noul număr al revistei "Film", nr 4/2021, apare pe piață într-un moment foarte potrivit. Așa cum semnalam în editorial, asistăm la o revenire spectaculoasă a publicului în sălile de cinema(desigur, respectând măsurile de siguranță sanitară și prezentând certificatul de vaccinare la intrare). Cifrele de box office încep să le egaleze pe cele de dinaintea crizei Covid 19. În plus, filmul redevine popular și în discuțiile obișnuite dintre prieteni și cunoștințe, pe facebook, sau față în față: aproape toată lumea a văzut, pe Netflix, Don't look up și are o părere.

De aceea profilul numărului 4, cu dosarul său consistent "Filmul popular, ieri și azi", pare foarte adaptat contextului. Precizam, în editorial: "Tocmai de aceea am sugerat un răspuns eventualei întrebări: ?Oare ce v-a apucat să consacrați aproape jumătate din număr filmului popular??. Păi tocmai asta vrem să reamintim: că și în trecutul recent, dar și în prezent, mersul înainte al cinematografului depinde și de răspunsul publicului". Aminteam și părerea unui distins teoretician și istoric francez, Jean Mitry: "Este de remarcat că cinematograful n-a devenit o artă decât grație - și în măsura - industrializării sale".

Textele incluse în dosar explică natura și contextele-sociale, politice, economice- ale unor succese de public de ieri și de azi. Iar editorialul semnat de Dana Duma amintește că "distanța dintre filmul "de festival" și cel popular nu e atât de mare, după cum o demonstrează evoluția celei care a câștigat Oscarul în acest an, Chloé Zhao. După premiatul film minimalist Nomadland, ea revine pe ecrane cu blockbusterul Eternii, o nouă incursiune în multiversul Marvel, savurat și de publicul nostru."

Numărul include un excelent interviu realizat de Anca Ioniță cu populara actriță de film, teatru și televiziune Andreea Grămoșteanu, câștigătoarea Premiului de interpretare feminină la Festivalul de la Moscova, pentru rolul din comedia #dogpoopgirl.

Nu lipsesc, din numărul 4/2021 rubricile "Cronica filmului", "Reflecții critice", "Cinemateca vorbită", și "Sala de cinema". Paginile dedicate festivalurilor internaționale comentează recentele ediții ale competițiilor internaționale de la Valladolid, Salonic, Karlovy Vari, precum și celor internaționale din România : Animest, Les Films de Cannes a Bucarest, Toamna la Voroneț, Bucharest Experimental Film Festival, Festivalul filmului maghiar.

În acest număr semnează: Dana Duma, Marilena Ilieșiu, Mihai Fulger, Angelo Mitchievici, Anca Ioniță, Bogdan Jitea, Mihaela Grancea, Constantin Pârvulescu, Titus Vîjeu, Eugen Ignat, Dinu-Ioan Nicula, Luminița Comșa, Georgiana Mușat, Marian Sorin Rădulescu, Călin Boto, Diana Smeu .

Numărul 3/2021 al revistei "Film" apare din nou într-un context în care zigzagurile pandemiei mențin viața noastră cinematografică în afara normalității. Restricțiile au devenit mai severe după agravarea constatată odată cu venirea toamnei și, comparată cu situația din alte spații (vezi Spania, cu 80% dintre locuitori vaccinați, cum precizează editorialul Danei Duma, scris în timpul participării la Festivalul de la Valladolid) cea de la noi, cu limitarea publicului la 30% din capacitatea sălilor este mai critică. Totuși, vedem că se poate conta pe interesul constant al cinefililor, cărora li se adresează editorialul, mai ales în final:"Sigur că, față de anul trecut, e o oarecare ameliorare, mai sunt câteva mari ecrane unde adevărații cinefili pot să vadă filmele care merită. Totuși, după o vară de-a lungul căreia s-au proiectat numeroase lung și scurtmetraje în multe festivaluri (despre care relatăm în acest număr), ritmul premierelor va începe din nou să scadă și filmele merituoase realizate de cineaștii noștri în condiții de pandemie (unele premiate deja la San Sebastián, Varșovia, Namur etc.) își văd amenințată întâlnirea cu publicul. Ar fi un semn de iubire pentru cinema ca fanii filmelor văzute în sală să se vaccineze."

Până la redresarea vizibilă, cititorii sunt invitați să citească dosarul numărului intitulat "Thrillerul românesc dincolo de etichete", inspirat de filmele care "preluând convenții de gen, dezvoltă povești care transcend trama principală, a căutării vinovatului sau motivației, incluzând observații sociale, morale, antropologice valoroase". O piesă de rezistență a dosarului este interviul realizat de Mihai Fulger cu cineastul Bogdan George Apetri, ale cărui recente Neidentificat și Miracol, care ilustrează acest profil, fiind recent premiate la Varșovia, Anonimul,TIFF.

Numărul 3/2021consacră o bună parte din sumar evenimentelor cinematografice recente, de la Gala Premiilor UCIN la festivaluri internaționale, desfășurate în străinătate-Locarno, Toronto, Hong Kong, Miskolc, sau în Romînia-TIFF, Astra, Film4fun,CEFF Timișoara.

În rubrica sa "Jurnal" Laurențiu Damian evocă personalitatea lui Ion Caramitru, actor de film și teatru și creator inspirat și energic de instituții culturale, a cărui dispariție recentă este unanim regretată. Nu lipsesc rubricile "Cronica filmului", "Reflecții critice", "Cinemateca vorbită" și "Sala de cinema".

În acest număr semnează: Dana Duma, Marilena Ilieșiu, Laurențiu Damian, Mihai Fulger, Angelo Mitchievici, Tereza Barta, Titus Vîjeu, Ioan-Pavel Azap, Anca Ioniță, Luminița Comșa, Dinu-Ioan Nicula, Georgiana Mușat, Adreea Pătru, Călin Boto, Mihaela Grancea, Călin Stănculescu .

A apărut noul număr al revistei trimestriale " Film" și, așa cum promisesem în numărul precedent, ediția include un dosar consistent dedicat celor 20 de ani împliniți în iunie de la apariția Noului Cinema Românesc, luând ca film-bornă Marfa și banii de Cristi Puiu. Cum a evoluat acest fenomen apreciat de critica internațională și cum este el receptat și evaluat azi sunt principalele întrebări la care încearcă să răspundă textele din grupaj. Indentificarea unor etape în cristalizarea NCR-ului, modificările de parcurs, precum și drumul înainte al mișcării și dinamica generațională în interiorul ei îi preocupă pe autorii articolelor din acest dosar.

Pentru că sezonul festivalurilor a debutat energic ( vezi One World Romania, American Independent Film Festival, Festivalul Filmului Francez) consacrăm comentarii detaliate acestor evenimente care reaprind pofta cinefililor de a se reuni în fața marilor ecrane.

Rubrica Prim-Plan îl are drept protagonist pe actorul István Teglás. Nu lipsesc rubricile "Jurnal", "Eveniment"(dedicată Galei Premiilor Gopo), "Cronica filmului", "Sala de cinema", "Redescoperiri". Rubrica "In memoriam" este dedicată actriței Luminița Gheorghiu, imaginea feminină emblematică a "noului val", de care tocmai ne-am despărțit. Numărul include o nouă rubrică, "Cinemateca vorbită", inițiată de Titus Vîjeu.

În acest număr semnează: Dana Duma, Marilena Ilieșiu, Laurențiu Damian, Mihai Fulger, Anca Ioniță, Angelo Mitchievici, Titus Vîjeu, Ioan-Pavel Azap, Lucian Georgescu, Marian Sorin Rădulescu, Luminița Comșa, Dinu-Ioan Nicula, Georgiana Mușat, Călin Boto, Diana Smeu .

Numărul 2/20 al revistei academice în limba engleză a UNATC "Close up", apărută cu sprijinul UCIN, este dedicat filmului documentar și apare într-un moment fast pentru această formă de cinema în context național. Lungmetrajul Colectiv de Alexander Nanau a fost dublu nominalizat la Premiile Oscar, iar Acasă de Radu Ciorniciuc a fost premiat la mai multe festivaluri internaționale, printre care prestigiosul Sundance. Eseurile și studiile incluse în număr examinează, din perspective diferite, evoluții relevante ale documentarului și relațiile sale cu societatea și cu alte forme de cinema și media.

Producătorii și realizatorii pot înscrie filme de ficțiune, documentare, de animație (lung, scurt, mediu metraj), inclusiv coproducții realizate cu fonduri majoritar românești. Filmele trebuie să fi avut premiera în intervalul 1 ianuarie - 31 decembrie 2020. Articolul lui Lucian Țion analizează documentarele lui Corneliu Porumboiu și modul în care ele reflectă relația dintre trecut și prezent din perspective generației post-socialiste, textul Danei Duma, dedicat documentarului de animație examinează proliferarea acestei forme hibride de cinema din perspectivă funcțională, trăsăturile comune ale acestor producții fiind relaționate cu reprezentarea unor traume personale și colective.Călin Boto evaluează rolul lungmetrajului nonficțional Apa ca un bivol negru (1970) în re-modelarea canonului în documentarul românesc. Mihaela Grancea și Mihai Fulger discută, în eseul lor, despre patru filme lansate de cineaști români în noul mileniu ce reprezintă contribuții importante la filmografia Holocaustului, în timp ce studiul lui Marian Țuțui este dedicat cineaștilor români de origine evreiască ajunși figuri notabile în industria internațională de film. Sumarul este completat de textul lui Andrei Iancu despre soluții tehnologice moderne folosite în arhivarea vechilor filme și de recenzii ale unor cărți de specialitate recente, realizate de Bülent Kükükerdogan, Ufuk Gürbüzdal, Andreea Mihalcea și Titus Vîjeu. Revista poate fi citită și pe site-ul UNATC (www.unatc.ro ).

Uniunea Cineaștilor anunță începerea inscrierii filmelor pentru Premiile UCIN , producții ce au avut premiera in cursul anului 2020

Producătorii și realizatorii pot înscrie filme de ficțiune, documentare, de animație (lung, scurt, mediu metraj), inclusiv coproducții realizate cu fonduri majoritar românești. Filmele trebuie să fi avut premiera în intervalul 1 ianuarie - 31 decembrie 2020.

In acest an, înscrierile se fac in perioada 14 - 28 iunie. Astfel, vă rugăm să completati formularul atașat. Materialele vor fi trimise pe adresa: czucin@ucin.ro (fișa de inscriere, link-uri pentru filme, trailer, press kit).

Gala de decernare a Premiilor UCIN va avea loc in data de 20 septembrie a.c.

Descarca Formularul de înscriere

Se poate spune că numărul nou al revistei "Film", nr 4/2020, este triplu aniversar. În primul rând, se împlinesc șapte ani de la apariția primului număr al publicației trimestriale, în 2013. Apoi, pentru că principalele dosare ale ediției sunt dedicate unor aniversări importante : 125 de ani de cinema și Centenarul animației românești. Editorialul semnat de Dana Duma invită cititorii: "Să ne sărbătorim pe Zoom, așadar. Marile aniversări ale anului 2020, 125 de ani de cinema și Centenarul animației românești, au avut loc departe de sala de cinema, în spațiul online - "democratic", dar alienant, după gustul multor cinefili. Pentru cei mai mulți dintre ei, cinema înseamnă privitul împreună al întâmplărilor de pe marele ecran, emoții amplificate de acea "stare de receptivitate anormală" (Gilbert Cohen-Séat) generată de supradimensionarea oamenilor și a lucrurilor și de reacțiile celorlalți."

Dosarul care trece în revistă progresele, dar și crizele succesive apărute în cei 125 de ani trecuți de la nașterea cinematografului, raportul fragil dintre industrie și artă și adaptarea din mers noilor tehnologii încearcă să răspundă întrebărilor : cum ar trebui sărbătorit acest centenar și un sfert tocmai acum, când sălile sunt mai mult închise, din pricina pandemiei, și cinematograful mai trece și prin criza de identitate declanțată de revoluția digitalăț Câțiva publiciști din generații diferite (Laurențiu Damian, Dana Duma, Marilena Ilieșiu, Mihai Fulger, Titus Vîjeu, Georgiana Mușat, Dinu-Ioan Nicula, Marian Sorin Rădulescu, Călin Boto) încearcă să răspundă acestor întrebări.

Iar grupajul dedicat Centenarului animației românești se dedică recuperării aniversării care ar fi trebuit să aibă loc în aprilie (luna când, în urmă cu 100 de ani, avea loc premiera primului scurtmetraj românesc animat, Păcală în lună de Aurel Petrescu). Articolele reunite în dosar sunt dedicate în principal ciclurilor de filme, expoziției și conferințelor organizate în luna noiembrie de Festivalul Animest.

Rubrica Prim-Plan are în această ediție doi protagoniști: cineasta Anca Damian, care a repus animația românească pe hartă, grație recunoașterilor internaționale de prestigiu (mai ales un Mare Premiu la Annecy, pentru Crulic ), și Bogdan-Theodor Olteanu, regizorul de teatru care a realizat un nou film, Mia își ratează răzbunarea.

La rubrica "Micul ecran", Angelo Mitchievici analizează două seriale românești produse de HBO Europe, Bani negri și Hackerville, iar la rubrica Interferențe Marian Rădulescu realizează un portret al compozitoarei Cornelia Tăutu.

Nu lipsesc din numărul 4/2020 textele dedicate unor ediții recente ale unor festivaluri care au depășit obstacolele pandemiei: Festivalurile internaționale de la Valladolid, Varșovia, Curtas Vila do Conde și cele românești (cu program internațional): Bucharest International Experimental Film Festival, Festivalul Filmului Francez, Les Films de Cannes a Bucarest, Festivalul "Toamna la Voroneț".

În acest număr semnează: Laurențiu Damian, Dana Duma, Marilena Ilieșiu, Mihai Fulger, Anca Ioniță, Angelo Mitchievici, Titus Vîjeu, Marian Sorin Rădulescu, Luminița Comșa, Dinu-Ioan Nicula, Georgiana Mușat, Andreea Pătru, Cătălin Olaru, Călin Boto, Mihaela Grancea .

Cu toată situația de excepție în care ne menținem, de peste șapte luni, a apărut numărul 3 pe 2020 al revistei "Film". Conținul său apare ca o cronică a luptei pentru supraviețuire a cinematografului, atât în România, cât și pe alte meridiane. Peisajul ar fi descurajant :"filmări suspendate, studiouri falimentate, festivaluri mutate pe internet, sălile de cinema închise-deschise-întredeschise", cum amintește editorialul semnat de Dana Duma.

Din fericire, reacția multor oameni ai filmului a fost energică și revista trece în revistă inițiative menite să mențină în viață arta a șaptea, urmărind întâlnirea față în față cu publicul. "Dovedind ingeniozitate curatorială, dar și vigoare organizatorică, câteva festivaluri au umplut grădinile de vară(uneori improvizate) dotate cu mari ecrane, adunând un popor de spectatori care se topeau de dorul filmului". Sunt semnalate mai ales eforturile TIFF-ului clujean și ale festivalului One World Romania de a respecta cu sfințenie protocoalele sanitare și regulile de distanțare fizică pentru a nu pune în pericol publicul. Au rezultat ediții foarte reușite, în care s-a remarcat mai ales prezența documentarului, căruia îi consacrăm dosarul numărului:"Documentarul contează". Sunt abordate, din diferite perspective, ipostazele diverse ale documentarului, în texte semnate de Laurențiu Damian, Ioan Pavel Azap, Georgiana Mușat,Dana Duma, Liri Chapelan, Călin Boto.

Sunt analizate și edițiile 2020 ale altor festivaluri, din România și din străinătate, precum Anonimul, Film 4 Fun, Toronto, Locarno, Il Cinema Ritrovato de la Veneția.

Rubrica Prim-plan include două interviuri foarte consistente, ambele realizate de Marilena Ilieșiu. Protagoniste sunt două personalități care au fost premiate recent, în contexte diferite, pentru rezultate de excepție ale carierei lor în cinema. Una este Alina Șerban, premiată de Asociația Actorilor din Germania, pentru rolul din filmul Gipsy Queen, iar cealaltă este Maria Ploae, figură emblematică a cinematografului românesc, distinsă cu Premiul omagial al acestei ediții a TIFF. La rubrica "Reflecții critice", Angelo Mitchievici semnează un eseu despre "manii și pandemii în cinematografie", în timp ce Marian Rădulescu se angajează "în căutarea muzicii pierdute" în filmul românesc. La rubrica "Interferențe" Anca Ioniță analizează relația dintre teatru și film pornind de la recentul film al lui Radu Jude Tipografic majuscul.

În acest număr semnează: Laurențiu Damian, Dana Duma, Marilena Ilieșiu, Mihai Fulger, Anca Ioniță, Angelo Mitchievici, Ioan-Pavel Azap, Tereza Barta, Marian Sorin Rădulescu, Luminița Comșa, Dinu-Ioan Nicula, Georgiana Mușat, Liri Chapelan, Călin Boto, Liri Chapelan .

A apărut un număr nou al revistei academice"Close up"(nr 1/2020) editată de UNATC cu sprijinul Uniunii Cineaștilor din România.

Conținutul publicației în limba engleză este caracterizat astfel de Dana Duma, editorul (alături de Anca Ioniță) numărului :"Noua ediție a revistei "Close up", scrisă și publicată în vremuri de pandemie, este în principal dedicată diversității în cinema. În primul rând celebrăm animația, acel "alt cinema", atât de superficial cunoscut, cu ocazia aniversării a 100 de ani de la lansarea primului film românesc de animație, Păcală în lună (1920), scurtmetrajul semnat de Aurel Petrescu. Două articole ale ediției sunt dedicate animației, "Tropul mâinii animatorului în animația românească" de Valeriu Căliman, dedicat în principal lui Ion Popescu Gopo, primul cineast român care a câștigat un Premiu Palme d`Or la Cannes, și textul Dorinei Pricop "Fair Use și basmele lui Disney", care analizează conceptul fair use, mai exact felul în care parodiile și pastișele sunt autorizate să folosească părți din opere binecunoscute fără acordul deținătorilor de drepturi, pentru a critica clișeele.

Ediția duce mai departe eforturile revistei de a analiza tendințele majore ale cinematograful românesc. Articolele dedicate acestei preocupări sunt ilustrate de textele "Atmosfera epocii interbelice a satului românesc în filmele Moromeții și Moromeții 2 de Stere Gulea" semnat de Smaranda Cristina Sterian. Profilul cinematografului românesc este completat de recenziile unor noi cărți publicate în ultimul an despre diferite aspect ale cinema-ului național, precum "Filmul tranziției: Contribuții la critica cinemaului românesc a anilor 1990"de Andrei Gorzo și Gabriela Filippi, "Romanian Cinema Inside Out: Insights on Film Culture and Politics" de Irina Trocan, sau ‘Balkan Cinema and the Great Wars: Our Story" (editori Adrian Silvan Ionescu, Marian Țuțui și Savaș Arsalan)".

Diversitatea în cinema este abordată și de lucrarea lui Sinisa Dragin consacrată influenței reciproce dintre documentar și ficțiune, sau "cinemaului minoritar" investigat de Liri Chapelan, sau în textul Flaviei Dima despre home movies, incluse frecvent în alte forme de cinema. Noi tendințe în cinema (definite mai bine ca "spreadable content") cu o influență socială uriașă, sunt analizate de Irina Trocan în textul "Analog, digital, computațional. Reîncarnarea unor imagini politizate."

Revista academică dedicată în principal noilor tendințe în cinema și media poate fi citită pe site-urile www.ucin.ro și www.unatc.ro

Biblioteca Metropolitană București vă invită la deschiderea expoziției personale a artistei Gabriela Ricșan

Artoteca BMB se pregătește să găzduiască din nou expoziții de artă contemporană. Primăria Capitalei prin Biblioteca Metropolitană București vă invită joi, 23 iulie, începând cu ora 12:30, la deschiderea expoziției personale a artistei Gabriela Ricșan.

Gabriela Ricșan este absolventă a Universității Naționale de Arte din București, secția Scenografie, având o experiență profesională de 30 de ani în domeniul șcenografiei, (decor și costume), în film și teatru. Din anul 1977 și până în prezent a colaborat ca membru UCIN, UNITER și U.A.P.R. în calitate de autor principal la realizarea de filme artistice de lung metraj, teatru și activități expoziționale. Arta Gabrielei Ricșan o regăsim în numerose filme și piese de teatru, dar și în expoziții personale și de grup.

Expoziția este curatoriată de reputatul critic de artă, domnul Radu George Serafim și de doamna Carmen Olteanu, pictor și doctor în arte plastice. Expoziția de artă poate fi vizitată în perioada 23 iulie - 21 august, gratuit, conform programului Artotecii BMB. Informații suplimentare pot fi obținute accesând site-ul instituției: https://www.bibmet.ro/filiale/filiale-sector-2/artoteca/

Continuăm să menținem legătura cu publicul pe platformele de socializare ale instituției și site-ul BMB https://www.bibmet.ro/

Noul număr al revistei "Film" apare , după perioada de izolare generată de pandemie și în zilele unui început de relaxare cu dilatări și contractări ale speranțelor colective, în funcție de mersul evenimentelor. Publicația trimestrială dedicată în principal filmului românesc cartografiază peisajul cinematografic al acestei prime perioade din an când "creatorii nu au avut voie să filmeze ori să iasă din acasă pentru prospecții, distribuitorii nu au mai putut programa filmele noi în săli, organizatorii și curatorii de festivaluri au fost nevoiți să caute variante-legale dar și atractive-pentru mutarea evenimentelor online", cum arată editorialul.

Au fost luni marcate de dispariția unor figuri marcante din rândul cineaștilor noștri (regizorii Mircea Mureșan, Mircea Moldovan, actrițele Carmen Galin și Monica Ghiuță), cărora Laurențiu Damian le dedică articolul "Nu credeam să-nvăț a muri vreodată." Dar au fost luni în care viața cinematografică a continuat, în ciuda închiderii cinematografelor, și acestor forme de supraviețuire le este dedicat dosarul principal al numărului, "Ecranul de acasă". Împrumutând titlul unui profetic film de Lars von Trier, Epidemic, articolul introductiv al Danei Duma se referă la realizarea unor producții " tip guerilla în zilele izolării impuse de ravagiile virusului agresiv", printre care se numără lungmetrajul lui Dan Chișu Nouă povești de dragoste și ură în izolare sau scurtmetrajele realizate în secțiunea cinema@casa a Festivalulului Filmului European (prima ediție online), dar și la șansa recuperării sau reevaluării unor filme, apărută în lunga izolare la domiciliu . Dosarul analizează, din perspective diferite, și programele de film oferite de Cinematecă, de platformele TIFF Unlimited sau de One World Romania, care au dat cinefililor senzația continuității.

Un alt dosar al numărului, "Cartea de cinema" reunește recenzii dedicate unor apariții editoriale recente, care oferă cinefililor o altă șansă de prelungire a interesului pentru film.

Interviurile numărului, de la rubrica "Prim-plan", ambele realizate de Marilena Ilieșiu, se configurează ca două portrete surprinzătoare a unor actori distribuiți în apreciate filme recente , Julieta Szönyi și Teodor Corban. Rubrica "Festivaluri" reunește texte despre felul cum au supraviețuit în variantă online aceste evenimente cinematografice internaționale (Wiesbaden, Ankara) sau naționale (Festivalul filmului european, WonderFest etc.)

Reflecția aprofundată asupra unor tendințe în cinematograful românesc de ieri și azi animă articole din secțiunile "Reflecții critice" și "Redescoperiri". Nu lipsesc rubricile permanenete "Cronica filmului" și "Sala de cinema".

În acest număr semnează: Laurențiu Damian, Dana Duma, Marilena Ilieșiu, Mihai Fulger, Angelo Mitchievici, Ioan-Pavel Azap, Titus Vîjeu, Marian Sorin Rădulescu, Luminița Comșa, Dinu-Ioan Nicula, Irina Trocan, Georgiana Mușat, Călin Stănculescu, Călin Boto, Mihaela Grancea .

Situația de excepție în care apare primul număr din 2020 al revistei "Film"este descrisă astfel în editorialul semnat de Dana Duma, intitulat"Distopia":

"Cred că mulți dintre cinefilii cu vechi ștate vor fi simțit, încă de la sfârșitul lunii februarie, că teroarea propagării noului virus devastator se instaurează ca într-un scenariu de film SF distopic. Ar fi fost o ușurare să zicem că seamănă cu o "rețetă hollywoodiană ieftină". Oricât de buni cunoscători ai (sub)genului cinematografic respectiv am fi, oricât de multe clișee identificăm în asemănarea dintre viață și cinema, ceea ce trăim acum ne îngrijorează enorm și lasă în urmă o altă temă preocupantă pentru noi: dispariția sălilor de cinema și concurența crescândă cu atracțiile platformelor de streaming, subiect abordat și în grupajul nostru Remember 2019."

Zece critici făcând parte din generații diferite răspund celor trei întrebări ale anchetei Remember 2019, care anticipau parcă situația creată de criza coronavirus, în care privim filmele izolați și nu împreună, cum ar fi normal.

În rubrica sa "Jurnal", Laurențiu Damian reflectă asupra relansării a două filme românești din altă epocă, Mere roșii de Alexandru Tatos și Balanța de Lucian Pintilie,ambele meritând revizitarea și re-evaluarea lor, avantajoasă în perspectiva timpului.

Rubrica Prim-plan include două interviuri consistente și relevante cu două personalități ale filmului nostru. Unul este realizat de Anca Ioniță și îl are drept interlocultor pe Radu Boruzescu, scenograful unor filme românești marcante (printre care Nunta de piatră, Duhul aurului, Felix și Otilia) cu o carieră internațională de admirat în lumea teatrului (a lucrat cu Lucian Pintilie, Liviu Ciulei, David Esrig etc.), artist recent onorat cu titlul Doctor Honoris Causa al UNATC. Celălalt interviu, realizat de Marilena Ilieșiu, o are drept protagonistă pe regizoarea Ivana Mladenoviæ, autoarea originalului lungmetraj Ivana cea Groaznică, premiat deja în câteva festivaluri internaționale și care, după o avanpremieră entuziastă, a trebuit să-și amâne premiera în sălile noastre.

La rubrica "Reflecții critice", Angelo Mitchievici propune un eseu despre noile forme ale filmului de război, iar la rubrica "Redescoperiri" Mihai Fulger, inspirat de premiera berlineză a filmului Malmkrog al lui Cristi Puiu, analizează un film clasic românesc cu actori internaționali, Lia de Jean Mihail.

În rubrica "Interferențe", Marian Sorin Rădulescu re-evaluează contribuția compozitorului Adrian Enescu la modernizarea universului sonor al unor filme românești dinainte și după Revoluție. Nu lipsesc rubricile "Cronica filmului", "Festivaluri","Cartea de cinema", și "Sala de cinema".

Numărul 1/2020 al revistei trimestriale "Film" propune, în editorialul citat, un mesaj optimist: "Printre atâtea vești rele, și-a făcut loc și una bună: premiera mondială a noului film al lui Cristi Puiu, Malmkrog, întors de la Festivalul de la Berlin cu Premiul pentru regie al noii secțiuni "Encounters". Să sperăm că-l vom vedea și noi pe marile ecrane degrabă, când frecventarea sălilor de cinema va fi din nou permisă, după sfârșitul pandemiei. Să dea Domnul să ne revedem în cinematografe cât de curând!"

În acest număr semnează: Laurențiu Damian, Dana Duma, Marilena Ilieșiu, Mihai Fulger, Anca Ioniță, Angelo Mitchievici, Ioan-Pavel Azap, Marian Sorin Rădulescu, Luminița Comșa, Dinu-Ioan Nicula, Georgiana Mușat, Irina Trocan, Călin Boto, Victor Morozov .

Uniunea Cineaștilor anunță începerea inscrierii filmelor pentru Premiile UCIN, producții ce au avut premiera in cursul anului 2019

Producătorii și realizatorii pot înscrie filme de ficțiune, documentare, de animație (lung, scurt, mediu metraj) inclusiv coproducții realizate cu fonduri majoritar românești. Filmele trebuie să fi avut premiera în intervalul 1 ianuarie - 31 decembrie 2019.
Menționăm că un autor poate fi înscris cu o singură producție.

În acest an, înscrierile se fac in perioada 10 februarie - 10 martie In acest sens vă rugăm să completati formularul atașat. Fișele și filmele se vor depune la sediul UCIN ( 3 DVD-uri). De asemenea se pot trimite link-uri pentru vizionări.

Gala de decernare a Premiilor UCIN va avea loc in data de 25 mai a.c.

Descarca Formularul de înscriere

Arhiva comunicate