• English version
  • Noul număr al revistei "Film" dedică un grupaj consistent bilanțului anului trecut, "Remember 2017". Nouă critici au răspuns invitației de a evalua producția românească recentă și starea industriei noastre, cu puțin înainte de anunțarea premiilor anuale cele mai importante, UCIN și Gopo. Chiar dacă nu au lipsit premiile internaționale, ele nu au egalat în prestigiu trofeele din 2016. Totuși, nu se poate vorbi pe un ton pesimist despre 2017, pentru că am asistat la debuturi notabile și la înnoiri în domeniul documentarului și animației.

    Interviurile ediției au drept protagoniste, la rubrica Prim-plan, două actrițe în plină ascensiune: Olimpia Melinte și Diana Cavaliotti. Eseul lui Angelo Mitchievici "Preoți și preoție în filmul românesc de după 1989" intensifică interesul rubricii "Reflecții critice". Numărul include reportaje despre festivaluri internaționale și naționale: Berlinala, festivalurile de la Cairo, Rotterdam, Pordenone, CineMAiubit, Festivalul filmului nordic de la București. Nu lipsesc rubricile "Cronica filmului", "Cartea de cinema", "Redescoperiri".

    În acest număr semnează: Dana Duma, Marilena Ilieșiu, Laurențiu Damian, Mihai Fulger, Angelo Mitchievici, Călin Căliman, Cristian Tudor Popescu, Anca Ioniță, Doru Pop, Titus Vîjeu, Luminița Comșa, Dinu-Ioan Nicula, Irina Trocan, Andrea Chiper, Georgiana Mușat.

  • In cursul lunii mai, Uniunea Cineaștilor din Romania va acorda premiile sale anuale pentru producțiile care au avut premiera in cursul anului 2017.

    Se pot înscrie filme de ficțiune, documentare, de animație (lung, scurt, mediu metraj) inclusiv coproducții realizate cu fonduri majoritar românești. Filmele trebuie să fi avut premiera în intervalul 1 ianuarie – 31 decembrie 2017. Un autor poate prezenta o singură producție.

    Înscrierile se fac în perioada 15 februarie - 15 martie 2018. Formularul de înscriere se trimite, impreună cu copiile filmului (5 DVD-uri), la sediul UCIN.

    De asemenea, rugăm producătorii și autorii care înscriu filmele să pună la dispoziția organizatorilor câte un demo al filmului sau un set de imagini reprezentative pentru a le include în materialele de promovare.

    Descarca Formularul de înscriere

  • Noul număr al revistei "Film" începe cu un bilanț provizoriu al anului care tocmai se încheie, unde 2017 în cinematograful românesc nu îndeamnă la concluzii triumfaliste. Pentru că, așa cum subliniază editorialul Danei Duma, deși avem o producție oarecum predictibilă, cu aproximativ 20 de titluri de lungmetraje, în termeni industriali nu prea putem să ne lăudăm. Și asta pentru că "cifra e încă mult mai mică decît premierele anuale dinainte de 1990, iar, dacă ne uităm la dimensiunea exploatării cinematografice, numărul în scădere vertiginoasă al sălilor de cinema ne îndeamnă spre raftul cu autodepresive."

    Din fericire, frustrările de acest fel sunt compensate de filmele foarte bine primite în festivalurile internaționale și lansate în ultimul trimestru, cărora le sunt consacrate comentarii la rubrica Cronica filmului. Iar proaspăt premiatul la San Sebastian, actorul Bogdan Dumitrache, este protagonistul rubricii Prim-plan. Alte interviuri au ca interlocutori pe actrița Ana Ciontea și pe criticul francez Joachim Lepastier.

    Dosarul numărului, "Primul Război Mondial în filmul românesc" pornește de la ideea că "filmul de ficțiune românesc s-a născut purtând uniforma filmului de război" și reunește articole dedicate unor producții pe această temă realizate în majoritate înainte de Revoluție și aflate printre preferatele publicului de la noi. Dosarul deschide discuția despre construcția României moderne, care va continua în 2018, anul Centenarului României Mari.

    Numărul include multe reportaje despre festivalurile internaționale ale toamnei (Valladolid, Limassol, Toronto, Salonic, Astra, Ljubljana, Les films de Cannes a Bucarest, etc.Nu lipsesc rubricile Cartea de cinema, Redescoperiri și Sala de cinema.

    În acest număr semnează: Dana Duma, Marilena Ilieșiu, Laurențiu Damian, Mihai Fulger, Angelo Mitchievici, Călin Căliman, Cristian Tudor Popescu, Anca Ioniță, Magda Mihăilescu, Titus Vîjeu, Luminița Comșa, Dinu-Ioan Nicula, Andra Petrescu, Georgiana Mușat, Emil Stanciu.

  • Mi-am dorit o dezbatere în comisiile de specialitate nu doar o vizită formală care a avut loc, o dezbatere care să cuprindă mai mulți cineaști. Mai multe opinii. Legea cinematografiei din 2005 a suferit prea multe modificări fiind în multe articole anacronică cu realitatea cinema-ului de astăzi. Nu s-a abrogat nici măcar OUG prin care Arhiva Națională de Filme face parte din structura Institutului de Film, propus de Ministerul Culturii acum câțiva ani. Își mai amintește cineva despre această ordonanță? Este neabrogată!

    Se spune într-un comunicat: "respingerea Ordonanței va însemna, de asemenea, anularea independenței acordate Arhivei Naționale de Filme". Vorbim despre independență sau despre subordonare în cadrul unei posibile direcții din Ministerul Culturii și Identității Naționale ( Patrimoniu)?

    Eu cred că după aceste confuzii și interpretări subiective este bine să ne aplecăm cu atenție asupra OUG 91 din 2016 într-o dezbatere reală și constructivă. Îmi exprim speranța că Președintele României Klaus Werner Iohannis va retrimite legea în Parlamentul României la Comisia de cultură a Camerei Deputaților și acolo cineaștii să fie chemați să își expună punctele de vedere.

    Vă mulțumesc.

    Laurențiu Damian, regizor

    Președintele Uniunii Cineaștilor din România

  • Comunicat de presă Uniunea Cineaștilor din România 25 noiembrie 2015

    În conformitate cu prevederile "Legii nr. 282/2015 pentru modificarea și completarea OG nr. 20/1994 - măsuri pentru reducerea riscului seismic al construcțiilor existente", conducerea Uniunii Cineaștilor din România a suspendat activitățile publice din cadrul cinematografului Studio din București (B-dul Gen. Ghe. Magheru nr.29, sector 1), care se încadrează, prin raport de expertiză tehnică, în clasa I de risc seismic și prezintă pericol public. Menționăm că administratorul principal al acestui cinematograf este Arhiva Națională de Filme, Uniunea Cineaștilor din România fiind administrator secundar (locatar).

    Conform prevederilor legii, la intrarea în cinematograful Studio va fi montată într-un loc de maximă vizibilitate, în cel mai scurt timp posibil, "bulina roșie" conținând textul "Clădire expertizată tehnic încadrată în clasa I de risc seismic".

    Uniunea Cineaștilor din România, membră a Alianței Naționale a Uniunilor de Creatori din România, va face toate demersurile necesare pentru reluarea activităților specifice în cinematograful Studio, cât mai curând posibil.

    Uniunea Cineaștilor regretă faptul că este nevoită să rezilieze acordul cu ambasada Republicii Kazahstan pentru găzduirea Festivalului Filmului Kazah care urmau să se deruleze la cinematograful Studio începând de vineri, 27 noiembrie a.c., și acordul cu Facultatea de Film a Universității Naționale de Artă Teatrală și Cinematografică "I. L.Caragiale", pentru găzduirea în zilele de 2-5 decembrie 2015, a celei de-a 19-a ediții a Festivalului Internațional de Film Studențesc "Cinemaiubit" (care și-a organizat toate edițiile anterioare în cadrul cinematografului Studio), precum și acordurile pentru găzduirea altor evenimente culturale.

    Uniunea Cineaștilor a investit în cinematograful Studio fonduri deosebit de mari pentru a-l aduce la standarde europene, astfel încât în ultimii ani a reușit să găzduiască evenimente culturale internaționale, la nivel corespunzător.

    Uniunea Cineaștilor din România face apel la Ministerul Culturii, Ministerul Educației Naționale și Ministerul Afacerilor Externe să sprijine demararea imediată a lucrărilor de consolidare necesare, din fonduri naționale și din fonduri europene, astfel încât, în cel mai scurt timp posibil, cinematograful Studio să redevină spațiul consacrat celor mai importante manifestări culturale cinematografice din țara noastră, așa cum a fost în ultimele decenii.

    Uniunea Cineaștilor din România consideră că, în prezent, o parte însemnată din viața culturală a capitalei este paralizată astfel încât este imperios necesar ca Guvernul României să ia măsuri imediate și energice pentru revenirea la o viață culturală normală.

    București, 25 noiembrie 2015

    În numnele conducerii Uniunii Cineaștilor din România: Laurențiu Damian - președinte, Sorin Ilieșiu și Radu Corciova – vicepreședinti, Lucian Pricop - director executiv.